Feb 3, 2013

JANGAN PERCAYA CAKAP ORANG TUA ??

ASSALAMUALAIKUM :D

amboi kemain tajuk aku. kononnya nak buat kontroversi lettew :pp haha. tapi korang percaya ke idok cakap orang tua ?? maksud aku, orang tua tuu bukan mak ayah tapi orang dulu-dulu. alaaa orang dulu-dulu nie banyak pantang larangnya. kadang-kadang ada yang tak relevan dah untuk zaman sekarang nie. setengah orang ada yang masih percaya, dan maybe ada gak tak tau langsung pasal pantang larang nie. so, jom kita tengok pantang orang dulu-dulu dan relevannya ;)



JANGAN POTONG KUKU WAKTU MALAM, NANTI PENDEK UMUR

aku rasa memang korang semua tau yang nie kan ?? sebenarnya orang dulu-dulu nie potong kuku pakai blade, lepas tuu diorang mana ade malam terang benderang macam kita sekarang, pakai pelita jer. so, diorang takut terluka laa kita nanti. tuu laa sebab kita dilarang potong kuku waktu malam. tapi oleh sebab kita nie Islam, potonglah kuku hari jumaat, isnin, dan khamis. tapi lebih afdal jumaat. aku rasa dalam Islam, tak spesifik waktu apa yang boleh dan tak boleh potong kuku.

JANGAN DUDUK ATAS BANTAL, NANTI NAIK BISUL

err, yang nie memang feveret aku langgar pantang nie. haha. tapi tak elok tau sebab bantal tuu kita letak kat kepala, kira hormat laa. lagi satu, aku ada baca majalah tu *tak ingat name ape, sebenarnya kita tak leh duduk atas bantal sebab dulu-dulu nak buat bantal nie susah, diorang letak kekabu. lantai rumah diorang pulak kebanyakan kayu tuu tak diketamkan. err, betul ke ayat aku.  maksud aku lantai tuu tak licin laa, budak-budak dulu suka naik atas bantal buat macam naik kuda gituu, jadi orang-orang tua jadikan nie sebagai pantang larang supaya bantal tak terkeluar kekabu dalam tuu.

 JANGAN MENYANYI DI DAPUR, NANTI DAPAT SUAMI TUA

aku bajet semua perempuan selalu buat macam nie kann ?? kecuali aku sebab jarang ke dapur. eh ?? haha. sebenarnya orang dulu-dulu nie masak guna kayu api, so kalau kita duk nyanyi, kita hilang fokus so masakan kita akan hangus youuu :) anak dara kan  takut nak kahwin dengan orang tua, so orang dulu-dulu nie ugut mereka dengan cara nie. kreatif kan orang dulu-dulu nie ?? pandai diorang ugut-ugut nie yaa. haha. jangan percaya okay,  sebab jodoh tuu ALLAH dah tentukan sejak kita dalam perut mak lagi :D

JANGAN MAKAN BERALIH TEMPAT, NANTI KAHWIN RAMAI

amboi mesti lelaki suka sangat makan beralih tempat, sebab tuu kahwin 4 !! gatal oii. muahahaha. aku rasa sampai sekarang aku still lagi dengar pantang nie. aku suka sangat makan tukar-tukar tempat dulu, pastu mesti ramai tegur nanti kahwin ramai. aku rasa kalau 40 orang cakap cam tuu dekat aku, ada masin mulut tuu. haha. auwww ;) sebenarnya kalau beralih tempat jadi bersepah laa makan, lagipun tak manis laa sekejap makan sini, lepas tuu nak makan sana pulak. macam tak menghormati rezeki.

*****************************************************************

sebenarnya banyak lagi pantang-larang melayu. tapi korang kena ingat yang semua nie sebenarnya nak membentuk kita jadi orang yang lebih beradab, sopan dan sentiasa berdisplin. mungkin cara mereka menyampaikan nampak kasar sebab seolah mengugut kita tapi itulah cara untuk buat anak-anak jadi takut dan mengikut perintah. semuanya memang banyak memberi kebaikan.

tapi dalam Islam, kita perlu tau semua pantang larang nie boleh diamalkan sekiranya tidak bercanggah dalam Al-Quran dan As-Sunnah. ingat seseorang tuu akan menjadi khurafat kalau kita  percaya apabila kita melanggar pantang larangan sesuatu, kita akan terkena musibah atau pun sial.


“Katakanlah; tiada sesiapapun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib melainkan Allah”. (an-Naml: 65) 

DAH HABIS BACA? jomm komen :) Byeee

14 725 budak kiut buat kecoh:

ZWAN SABRI said... []

ada baik jugak orang dulu2 buat kepercayaan macam tu sbb at least dapat didik masyrakat supaya berperilaku baik.. :)

Fian Syauqi said... []

iya benar, sebenarnya ada maksud baik dibalik semuanyam agar kita jadi lebih sopan, beradab..hanya berbeda cara menyampaikan saja

Cerciter Hana Niey said... []

Nice entry. :)
Segala pantang larang ni semua untuk kebaikan kita jugak kn walaupun cara tegurannya agak kasar.
Ni semua untuk mmbentuk kita agar beradab sopan.

Farah Waheda Wahid said... []

ada sebab kenapa diwujudkan semua pantang larang tu... sebenarnya nak elakkan sesuatu atau x nak sesuatu tu terjadi...

zaman sekarang memang ada antaranya yang x relevan...tapi kita sendiri kena bijaklah...

Miss Volvo said... []

alahai kite suke duk atas bantal hiihihi

sabella mohamad said... []

hahaha bella pernah baca gak pasal ni kak . lawak pun ada . tapi sebenarnya diorang nak ajar kite beradab . ada baiknya jugak kalau kita ikut .

Princess Feyqa said... []

betul tu dlu mama fyqa selalu ckp bnda yg same tau.. tp fyqa rse lah yg no 1 tu, kt certain places xleh potong kuku malam2 sbb nak elakkan bnda halus dtg :)

TiranaAduka said... []

salam anis
Ada maksud yg sebenar atas kata2 oqg tua.

Dezee said... []

Siti suka nyanyi kat dapur..

Cik Yaya said... []

mmg bnyk..tp smua tu direka sekadar lebih kpda utk mjaga adab melayu je..kalau kita nak ikut pon angp je la ianya skdr utk mjga adab..lau x nti lari akidh pula sdgkan dlm al-Quran dan sunnah xde pun apa yg dihebah tu..

luqman zakaria said... []

ok jugak sebenar kalau ikut..

ayut said... []

ckp org tu ani sbnr ye nk bgtau bnda tu tak elok sbnr ye...klu terjadi mcm yg dikatakan itu secara kebetulan...sape suruh degil sgt kan..hahaha :p

xila dot said... []

hahaha betul betul betul ;p